ІСТОРИЧНА РОЗВІДКА «Віруючі активно підтримують перебудовні процеси. Ми цінуємо їх внески у справу зміцнення миру, доброчинну діяльність…»
«Радянська Україна» від 18 жовтня 1989 р.
Наприкінці 16 століття Литовський князь Казимір IV віддає за Дніпром монастирям, Печерській Лаврі, козацтву пусті селища та землі з метою не тільки їх заселення, а і оборони Києва від наскоків кримських татар. Але внаслідок Люблінської Унії 1569 року Польща захоплює Київ і Лівобережжя Дніпра. Уніати деякий час володіють монастирями і Лаврою, насильно окатоличують український люд. Проти цього насильства разом а народом виступають церковні діячі.
Активним поборником православ’я проти уніатства був визначний вчений, богослов, письменник архімандрит Києво-Печерської Лаври Петро Могила (1596—1647). У його грамоті від 7 січня 1629 року всім священикам, залежним від Печерської Лаври, серед інших названих поселень, вперше згадуються наші Бровари.
Згодом уніатський митрополит Іосиф Рутський в скарзі на Петра Могилу від 2 серпня 1630 року звинувачує його в тому, що той озброїв більше тисячі монастирських селян, а для керівництва запросив запорізьких козаків і вчинив напад на Митрополичі маєтності в селі Зазимово (Зазим’є). В цій акції брали участь селяни і козаки з Броварів.
1648 рік. Початок визвольної боротьби українського народу під проводом Богдана Хмельницького проти загарбницької політики шляхетської Польщі. Броварська козацька сотня на чолі з отаманом Федором Ведмедем включається в цю боротьбу. Навіть селяни Печерської Лаври оголошували себе козаками і приєднувалися до повстанців. На той час у нашому містечку було дві церкви: козацька — Святих Петра і Павла та церква Лаврських селян Святої Троїці. Як зазначалося в «Епархиальних известиях» за серпень 1863 року, «… храм (Петра і Павла) за давнистию неизвестно в каком году построенный». Але на дзвоні церкви був такий напис «Року 1648 місяця октября, сей дзвон до церкви святого Петра и Павла подан от казаков Броварських Кирила Онисковнча».
1658 рік. Полковник Степан Довгаль повідомляє: «… Мая 12 день татар человек с двести и то де местечко (Бровари) все вирубали, а церковь Вожию разорили, иконы ободрали искололи ругаясь, и книги изрубали. А посекли де в том местечке мужского и женского полу человек десять, да живых взяли в неволю душ п’ятьдесят»
1814 рік. Третього серпня. Рапорт Броварського протоієрея Мазюкевича. Він писав: «Пожар возник ночью с дома козака Филлипа Тонкого, сгорело 22 дома. Сгорела колокольня, изба с коморою. Спасая имущество церкви, сгорел Гаврила Гвозданый, еще сгорело 16 душ. Сгорел козак Тонкий и сын его, сгорели колокола, один в 17 пудов 33 фунта».
У 1823 році на місці згорілої церкви побудована нова (перебудована у 1900-1902 році), розрахована на 2000 віруючих. Збереглися креслення, план місцевості і інші документи.
Від нападу кримських татар руйнувалися на лише споруди, а і знищувалися документи, книги, церковні записи. Тому церква Святої Троїці, яка була перебудована в 1859 році, документи її збереглися лише за 1787 рік, а з опису церковного майна вивчиться «триодь Цветная» (книга молитвословник) за 1631 рік. В дійсності вона існувала значно раніше, раніше, ніж Петро-Павлівська церква. Церква знищена в 1937 році, поряд був цвинтар. На цьому місці сквер і пам’ятник Т. Г. Шевченку.
Був ще в Броварах «Храм Вознесения», заснований в 1762 році Лаврою – місце його знаходження і подальша доля – не відомі.
Кількість прихожан в обох церквах у 1790 році була 1064 душі, а в 1860 р. – 1414. Серед прихожан значилися: дворяни, козаки, селяни, міщани і кілька купців. Внаслідок указу цариці Катерини II від 10 квітня 1786 року частина монастирських володінь перейшла в казенне відомство, тож лаврські селяни стали називатися казенними селянами.
У Броварах проводилися ярмарки: третього червня на Троїцю та 28 жовтня на Димитрія – кожен по троє діб. У містечку була церковно-приходська школа. З тих, хто закінчив школу, міг продовжити освіту в Києві. Але перевагу віддавали дітям священиків. Так «Полку Киевского местечка Броваров церкви Петра и Павла сын священника Андрея, Лукиян Савицкий» – в списках Киево-Могилянської Академії за 1701 рік. «Петр Захариевский наместничества и уезда Киевского, местечка Броваров Церкви Троицкой, сын священника Ильи, 15 ноября 1789 года на казенном содержании» в Академії.
Починаючи а 1764 року, на Лівобережній Україні ліквідуються сотенне управління, починається процес закріпачення українського люду, створюються «наместничества», а з 1802 року відбувся адміністративно-територіальний перерозподіл, і наше містечко стає волосним центром Остерського повіту Чернігівської губернії.
При кожній Церкві велися відповідні записи, метричні книги, де від народження до смерті було все записано: сповідні відомості, хто сповідався, записували прізвище, ім’я, вік, «сословіе», постійне чи тимчасове проживання.
Найстаріше кладовище було там, де нині базар в старій частині Броварів. Останні поховання там були в 1933 році померлих від голоду в місцевій тюрмі. Там же в 1919 році, були поховані броварчани, розстріляні денікінцями.
Друге кладовище було за районним будником культури, закрите у 1936 році. Під час громадянської війни на його околиці, ближче до міста ховали бійців молодої Червоної Армії, а згодом партійних і державних діячів Броварів. В 70-х роках на їх могилах спорудили… танцювальний майданчик.
У 1976 році було закрито і трете кладовище, нині поряд з ним будується теплоцентраль.
Був у Броварах єврейський молитовний будинок (синагога) по вулиці Леніна. У 1936 році знищений.
На початку 1942 року було дозволено віруючим відкрити церкву. Церкву спорудили в сараї, що належав МТС. Вона проіснувала до 1949 року. Нині тут дитячі ясла-садок № 2 «Веснянка».
Громада пішла назустріч віруючим, і мати Івана Тонкого (повішеного гестапівцями) у 1943 році віддала частину садиби для побудови церкви.
Церква Святої Троїці за сучасних умов досить малих розмірів, а тому постало питання про будівництво нової церкви. Віруючі просять віддати їм територію другого закритого кладовища по Київській вулиці.
Рахунок на збір коштів для побудови церкви уже відкритий у відділенні Броварського агропромбанку Його розрахунковий рахунок 701302.
Д. ГАМАЛІЙ, краєзнавець.
Просмотры(198)