Історія міста, історія землі, що народжує І ховає нас, вбирає в себе піт і сльози, кров і кістки своїх дітей, історія родових древ. які виросли на ній, історія душ, визваних Вседержцем до буття, історія спасіння, а чи загибелі… Саме це має значення для нас, якщо ми шукаємо вічного життя, нам варто згадати, з якого духовного грунту ми виростаємо, адже ми маємо насправді славну історію, наші прадіди з давніх давен право славили на цій землі в Троице Единого Бога – Отца, Сына и Святого Духа – і зараз не перестають молитися за нас, грішних своїх нащадків, перед престолом Господа Слави ті з них, хто своїм праведним життям угодив Йому. Вони моляться за нас і тоді, коли ми руйнуємо храми, збудовані їхніми руками, коли нищимо кладовища, порушуючи спокій їх могил, навіть коли перетворюємо місця їх поховання на торгівельнї, а чи танцювальні майданчики… Тому є сенс для нас перегорнути зайвий раз сторінку часу назад і замислитись, що ж стоїть за цими скупими фактами церковного літопису…
Після хрещення Русі св. рівноапостольним князем Володимиром місцевість, де зараз заходиться наше місто, було передано Печерській Лаврі. Постають стабільні монастирські села, процвітає монастирське господарство. У після татарські часи завдяки своєму стратегічному розташуванню Бровари опиняються в центрі лаврських земель. У 1414 році Лавра повертає свої додаткові задніпровські володіння навколо Києва. За іншим джерелом, ці землі переходять до Лаври після смерті князя Дмитра Сокири в 1440 р. У ці часи знову, процвітає Київ, процвітає і Лавра, і її села. Але в 1482 р. селища було знищено татарами Менглі-Гірея.
Наприкінці 16 ст. Литовський князь Казимір IV віддає пусті селища та землі за Дніпром монастирям, Печерській Лаврі, козацтву з метою їх заселення і оборони Києва від наскоків кримських татар. Броварська земля знову підпадає до Лаврських володінь. Але внаслідок Люблінської Унії 1569 поляки захопивши Київ, деякий час володіють його монастирями і Лаврою, насильно окатоличуючи правовірний люд.Назва Бровари вперше згадується серед інших поселень у Грамоті Святителя Петра Могили (що був на той час архімандритом Києво-Печерської Лаври) від 7 січня 1629 року всім свящезникам, залежним від Печерськоі Лаври, а незабаром у скарзі уніатського митрополита Рутського від 2 Серпня 1630 року на того ж Петра Могилу, де Рутський звинувачує його в озброєні монастирських селян, які під керівництвом козаків здійснили напад на митрополичі маєтності у селі Зазимово. Серед цих селян були і наші прадіди – бровар чани.
1648 року починається визвольна боротьба під проводом Богдана Хмельницького проти загарбницької політики Польщі. Включається у повстання і броварська козацька сотня на чолі з отаманом Федором Ведмедем. Формується також козацька сотня з людей, підвладних Лаврі. Хоча і існувала вона недовго, бо, як припускають, загинула в складі Київського полку Кричевського в 1649 р. під Лоєвим у бою з литовцями з Радзивілла.
На ті часи у Броварах було дві церкви козацька – св. первоверховних апостолів Петра і Павла та церква лаврських селян на честь Святої Троїці. Павло Алеппський у 1656 році, супроводжуючи Патріарха Макарія, писав “В нем (містечку Броварах) красивенькая церковь в имя Петра и Павла и есть подворье, обитаемое монахами и принадлежащее Печерскому монастырю как его угодье”. Про Свято-Троїцький храм же говориться: як про “издревле стоявший на том месте.” Скоріше за все, він був побудований Лаврою у 15 ст. Храм Петра і Павла згадується у “Єпархіальних відомостях” за серпень 1863 р. як. “за давностию лет неизвестно в каком году построенный”. Та на дзвоні церкви був напис: “Року 1648 місяця октября сей дзвон до церкви святого Петра и Павла подан от казаков Броварских Кирила Онисковича”,
У 1658 р. Полковник Степан Довгаль повідомляє: “Мая 12 день татар человек с двести и то де местечко (Бровари) все вирубали, а церковь Божию разорили, иконы ободрали, искололи, ругаясь, и книги изрубали. А посекли де в том местечке мужского и женского полу человек десять, да живых взяли в неволю душ пятьдесят”.
Від нападів кримських татар потерпали і ті документи, церковні записи, які мали бути для нас свідками нашої історії, тому документи Троїцької церкви збереглися лише за 1787 р., а з церковного майна зберігалась кольорова тріодь київського друку 1631 р. з підписом “Оферована до церкви року 1633”. Вівся церковний літопис церкві Петра і Павла, та до нас дійшли лише записи 1867 – 1917 років. Зберігалось євангеліє цієї церкви з написом від 1653.
Рапорт броварського протоієрея Мазюкевича за З серпня 1814 року повідомляє про пожар у Петроповловсьюй церкві. “Сгорело 22 дома, сгорела колокольня, изба с коморою. Спасая имущество церкви, сгорел Гаврила Гвозданый, еще сгорело 16 душ. Сгорел козак Тонкий и сын его, сгорели колокола, один в 17 пудов 33 фута”.
У 1823 р. на місці згорілої церкви побудована нова (на місці, де зараз знаходиться школа № 1), розрахована на 2000 віруючих. На місці ж згорілої церкви а саме її вівтаря, (перед будинком нинішнього районного відділу народної освіти) зберігалася капличка аж до 30-х років нашого століття. Перебудована Петропавлівська церква була у 1900-1902 роках, а знищена, як відомо, у 1936-37 рр.. разом із цвинтарем.Про Троїцьку церкву у 1863 році “Єпархіальні відомості” пишуть, як про “деревянную ветхую” . тож у 1859 році збудована нова Троїцька церква на тому місці, де зараз знаходиться парк Шевченка і яка прослужила віруючим до 1936-37 рр.. доки бкла, як і Петропавлівська, знищена радянською владою.
Був у Броварах третій храм – Вознесіня Господнього, заснований Лаврою у 1762 році, про місце знаходження і долю якого нічого не відомо.
Кількість прихожан в обох церквах у 1790 році була 1064 душі, у 1860 – 1414 (не в приклад сьогоденню!). Серед прихожан значилися: дворяни, козаки, селяни, міщани, купці. Внаслідок указу цариці Катерини II від 10 квітня 1786 року частина монастирських земель перейшла в казенне відомство, а лаврські селяни стали називатися казенними селянами. При кожній церкві велися відповідні записи, метричні книги, де від народження до смерті було все записано, сповідні відомості, хто сповідався, ім’я, вік, “сословіє”, місце проживання. Була в Броварах церковно-приходська школа.
Ось такий ми маємо церковний літопис. А от зруйновані храми у 30-х роках, понищені кладовища – це вже наша біографія, наші ще не загоєні рани. На місці базару у старій частині Броварів знаходилось саме старе кладовище, останніми там було поховано померлих від голоду у місцевій тюрмі в 33-му, Друге кладовище було закрито у 36-му. На його місці у 70-х діяв танцювальний майданчик (?!}, зараз, дякувати Богові, тут відроджується храм в ім’я св. апостолів Петра і Павла.
На початку 42-го року було дозволено віруючим відкрити церкву. Спорудили її в сараї, що належав МТС. Вона проіснувала до 1949 року. Зараз маємо на цьому місці дитячий садок “Веснянка”. У 43-му році мати Івана Тонкого, повішеного гестапівцями, віддала частину своєї садиби для побудови церкви. Ця Свято-Троїцька церква у тяжкі часи бездуховності давала притулок душам, що потребували богоспілкування, духовно окормляла людей, подаючи їм той дійсно насущний хліб, який у них відібрали, і досьогодні продовжує вона виконувати свою святу місію.У кінці 80-х, коли невелика за будовою Троїцька церква вже не могла вміщати всіх віруючих, постало питання про відкриття нової церкви (а точніше, про відродження старої), яка була б і зручнішою за своїм розташуванням для більшості броварчан. В 93 році відкриваються двері храму на честь ікони Божої Матері “Скоропослушниці”, освячення якого відбулось 25 травня 98 року. А 23 грудня 99 року вже закладено перший камінь у будівлю храму св. апостолів Петра і Павла, він виростає на наших очах, вселяючи надію на те, що у нас, у нашого роду, у нашої землі є майбутнє. У минулому році сталася ще одна радісна подія – прихожани урочисто зустріли мощі святих угодників Божих преподобних отців Києво-Печерських, преподобних Іова Почаєвського, Лаврентія Чернігівського, святителів Феодосія Чернігівського, Димитрія Ростовського.
Три роки тому у нашому місті народилась ще одна парафія – в районі заводу Торгмаш відкрилась церква на честь свт. Димитрія Ростовського.Росте наше місто, виростають храми, триває церковне буття, зі своїми буднями і святами, стоїть наша Церква, народжуючи нові душі до вічності, Церква, яку врата ада не одолеют – таке наше сьогодні, і благаємо Господа, щоб дарував нам ще й завтрашній день, дарував час для покаяння…
Редакція висловлює подяку Броварському краєзнавчому музею (зокрема директору Володимиру Колеснику) за люб’язне надання матеріалів з історії нашого міста.
Просмотры(107)